Jak długo może trwać ochrona znaku towarowego?

Drodzy Czytelnicy, dzisiaj powrócimy znowu do tematu ochrony znaków towarowych. Jak można przeczytać w innych wpisach na moim blogu ochrona znaku towarowego przyznawana jest na okres 10 lat liczony od daty zgłoszenia znaku towarowego. Odpowiedź na zadane w tytule pytanie może wydawać się więc banalna…

Warto jednak pamiętać, że prawo ochronne – czyli prawo wyłączne przyznawane przez Urząd Patentowy na znak towarowy – zgodnie z przepisami polskiej ustawy może zostać przedłużone na dalsze okresy 10-letnie. Jak to możliwe?

Wystarczy, aby uprawniony złożył odpowiedni wniosek o przedłużenie prawa ochronnego i uiścił opłaty za dalszy okres ochrony. Wniosek, jak i opłaty należy wnieść do Urzędu Patentowego RP. Wniosek może obejmować całość lub część towarów lub usług.

Istnieją konkretne terminy kiedy taki wniosek o przedłużenie prawa ochronnego może zostać złożony. Należy dokonać tego dopiero przed końcem upływającego okresu ochrony, jednak nie wcześniej niż na rok przed jego upływem. Oczywiście wniosek można złożyć także w ciągu sześciu miesięcy po upływie okresu ochrony, ale wiąże się to z dodatkową opłatą, co nie jest rozwiązaniem polecanym, zwłaszcza że termin ten nie podlega przywróceniu. Upływ okresu ochrony znaku towarowego niweczy dalszą jego ochronę, warto więc pamiętać o przedłużaniu tej ochrony, ponieważ Urząd Patentowy RP nie przypomina o zbliżającym się okresie ochrony.

Analogicznie rozwiązania umożliwiające przedłużenie ochrony znaku towarowego obowiązują także w przypadku unijnej ochrony znaków towarowych.

Należy jeszcze dodać, że wiele znanych marek korzysta z dalszej ochrony swoich znaków towarowych. Czytelniku, czy wiesz, że jeden ze słynnych znaków towarowych Coca-Cola chroniony jest już w Polsce od 1926 r.? Poniżej możesz zobaczyć znak towarowy, który niezmiennie chroniony jest 1926 r.!

Źródło: Register Plus – znaki towarowe (UPRP), numer ochrony R.013871.

Oznacza to, że znak ten w 2026 r. będzie chroniony w Polsce już aż 100 lat.
Z ciekawostek można dodać, że znak Coca-Cola chroniony jest też w USA od 1892 r. (USPTO 0022406).

Podobnie długą ochroną cieszy się także znak towarowy The Singer Company Limited:

Źródło: Register Plus – znaki towarowe (UPRP), numer ochrony R.002536.

Znak ten został zgłoszony do ochrony w 1919 r. dla maszyn do szycia oraz przynależności do nich i ich części (klasa 7), a w  1924 r. udzielono na niego ochronę.

Jak widać więc ochrona znaku towarowego może trwać bardzo długo, po prostu wiecznie, w zależności od tego jak długo uprawniony z przyznanego na jego znak towarowy prawa ochronnego chce utrzymywać ochronę.

Czytelniku, jeśli interesuje Cię ochrona znaków towarowych i chciałbyś w wolnej chwili przejrzeć istniejące rejestry poszukując interesującego Cię znaku towarowego możesz to zrobić przeszukując te bazy:

 

Reklamy

Jedna myśl w temacie “Jak długo może trwać ochrona znaku towarowego?

Skomentuj

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie na Google+

Komentujesz korzystając z konta Google+. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie na Facebooku

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Wyloguj /  Zmień )

Connecting to %s

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.