Rozpowszechnianie wizerunku cz. I

Okres świąteczny to nie tylko czas spędzony z rodziną, ale także okazja do przyjrzenia się fotografiom zrobionym w różnych sytuacjach życiowych. Ja wyjątkowo skupiłam się na przeglądaniu zdjęć z dotychczasowych biegów, w których miałam przyjemność uczestniczyć. Wiele osób podczas różnych imprez sportowych zwracało się do mnie z pytaniem, czy zgodne z prawem jest fotografowanie ich np. podczas biegu, a następnie rozpowszechnianie zdjęć z ich udziałem przykładowo na stronach internetowych odnoszących się do tego biegu.

Otóż z ogólnych zasad dotyczących ochrony wizerunku uregulowanych w art. 81 ustawy z dnia 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych (tekst jednolity: Dz. U. z 2006 r. Nr 90 poz. 631 z późn.zm.) wynika, iż rozpowszechnianie wizerunku wymaga zezwolenia osoby na nim przedstawionej. Generalnie więc, w celu legalnego rozpowszechniania wizerunku danej osoby, należy pozyskać jej zezwolenie na takie działanie.

Wyjątkami od tej zasady są wypadki określone ściśle w art. 81 ust. 1 i ust. 2 wyżej powołanej ustawy. Tak więc nie potrzeba zezwolenia na rozpowszechnienie wizerunku:

– w braku wyraźnego zastrzeżenia, w przypadku gdy osoba, której wizerunek jest rozpowszechniany, otrzymała umówioną zapłatę za pozowanie,

– osoby powszechnie znanej – jeżeli wizerunek wykonano w związku z pełnieniem przez nią funkcji publicznych, w szczególności politycznych, społecznych, zawodowych,

– osoby stanowiącej jedynie szczegół całości takiej jak zgromadzenie, krajobraz, publiczna impreza.

Szczegółowa interpretacja i wyjaśnienie powyższych wyjątków od ogólnej zasady wyrażonej w art. 81 ust. 1 zd. 1 ustawy w tym miejscu nie jest możliwa (byłoby to zbyt długie, a i tak nie wyjaśniałoby w pełni wszystkich wątpliwości). Należy jednak wyraźnie podkreślić, iż niejednokrotnie w regulaminach np. biegów, czy innego typu zawodów widnieje informacja o tym, iż uczestnicy biegu zgadzają się na wykorzystywanie ich wizerunku w związku z jego rozpowszechnianiem przykładowo w materiałach promocyjnych biegu itp. Ponadto, odbierając w biurze zawodów tzw. pakiet startowy często podpisuje się również zgodę na wykorzystanie swojego wizerunku przez np. organizatorów biegu. Każdy przypadek wykorzystania wizerunku powinien być indywidualnie oceniany, ponieważ jednoznaczna odpowiedź na pytanie kiedy wizerunek danej osoby może być zgodnie z prawem rozpowszechniany bez jej zgody nie jest z góry możliwa, ponieważ zależy od odpowiedzi na wiele innych pytań, w tym m.in. kogo jest to wizerunek, w jakiej sytuacji przedstawiana jest dana osoba, a także przez kogo wizerunek jest rozpowszechniany.

Reklamy

Skomentuj

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie na Google+

Komentujesz korzystając z konta Google+. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie na Facebooku

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Wyloguj /  Zmień )

Connecting to %s

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.